Kelime aslı Arapça Hicame(t) olup, ’emmek’ anlamındaki ‘hacm’ kökünden gelir.Hacamat yaptırmaya ihticam, bu işi meslek olarak edinen kişiye haccam, kulandığı fanus ve bardak gibi aletlere de mihcem (mihceme) denir.
Hacamat kılcal damarlarda birikmiş,atar ve toplardamarlarda kan dolaşımını etkileyen, yavaşlatan toksik maddeleri temizlemede en mükemmel tedavi yöntemidir.
Hacamat kan ile alakalı bütün hastalıkların tedavisinde çok faydalıdır.Kan ile alakalı olmayan hastalık ise hemen hemen yoktur.
Başta migren, yüksek tansiyon, şeker baş ağrısı, bel ve boyun ağrıları, romatizma, iltihaplı eklem romatizması, fibromiyalji, unutkanlık, dikkat dağınıklığı, beyin damar tıkanıklığı,(MS) kalp damar tıkanıklığı, karaciğer yağlanması, böbrek rahatsızlıkları, adet düzensizlikleri, menapozda ateş basması, asabiyet, depresyon olmak üzere her türlü kanla alakalı rahatsızlıkların tedavisinde en mükemmel yardımcı tedavi yöntemidir.
Hacamat yaptırmanın hiçbir yan etkisi yoktur.
Sağlıklı normal bir insan için eski alimler asgari yılda iki kez hacamat tavsiye eder.
Yılda iki kez Hacamat bin yıl önce tavsiye edilmiş. Bin yıl önce sebze ve meyvelerde hormon olmadığı, GDO’ lu (Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar) gıdaların ve egzoz dumanın olmadığı bir zamanda bunu söylemişler.
Günümüz koşullarında sıhhatli bir kişi için yılda 3 hatta 4 kez Hacamat ancak yeterli olur.
İlk defa Hacamat yaptıracak bir hasta sırasıyla sırt, kafa, ve diz (tarama-başlangıç) Hacamat’ını yaptırması çok fayda sağlar.
Sonra düzenli olarak yılda iki veya üç kez Hacamat yaptırırsa olması muhtemel bir çok hastalık için koruyucu önlem olur.
Hacamat bağışıklık sistemini güçlendirmede en mükemmel tedavi yontemidir.
Hacamat yapanın bilmesi gereken gerekli bir çok husus vardır.
Hacamat yaptırmaya karar verdiğinizde bu konuda tecrübeli ve eğitim almış Hacamat uzmanından destek almanız iyi olur.
Hacamat Yaptırdıktan Sonra sonra Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar;
Asgari iki saat kadar bir şey yenmemelidir.
Hacamat’tan sonra iştah biraz açılabilir. Mümkün olduğunca hafif gıdalarla geçirmek hacamat’ın faydasını arttırır.
Hacamat’tan sonra iki saat cima yapılmaması hacamat’ın faydasını arttırır.
Hacamat’tan sonra 48 saat hayvansal gıda perhizine devam edilir.
12-24 saat sonra duş alınabilir. Duştan hemen sonra yara izlerinin olduğu bölgelere zeytinyağı veya kantoron yağı sürmek iz kalmaması ve yaraların çabuk iyileşmesi açısından büyük fayda sağlar.
Hacamat’tan sonra sirkeli su ya da bal şerbeti içmek çok faydalıdır, her iki gıdanın da damar açıcı özelliği vardır.
HACAMAT NASIL YAPILIR
İlk önce hacamat yapılacak noktalar belirlenir.
İlk defa hacamat yaptıracak kişiye standart üç seans tarama Hacamat’ı uygulanır.
Hacamat yapılacak noktanın batikon veya benzeri kimyasal ile dezenfekte etmek gereksizdir. Batikon ve benzeri kimyasallar barındırdığı birçok sentetik’ten dolayı deri üzerinde alerjiye neden olabilmektedir.
Hacamat yapılacak noktalar belirlendikten sonra Hacamat kupaları 30 saniye ile 3 dakika arası hacamat uygulanacak bölgeye vakumlanır.
Buna ön vakumlama denir.
Vakumlama süresi ve vakum şiddeti çok önemlidir.
Vakumlama süresi hastanın yaşına , hacamat yapılacak bölgeye ve hastadan hastaya değişiklik gösterir.
Standart bir vakumlama süresi yoktur. Vakumlanacak bölge pembeleşmeye başlayınca kupaları çıkartmak gerekir.
Önce Hacamat yapılacak noktalar belirlenir. Belirlenen noktalara ön vakumlama yapıldıktan sonra çizme işlemine geçilir.
Vakum şiddeti az olursa toksik maddeleri dışarı alacak güç oluşmaz.
Çok uzun süren vakumlama ise toksik maddelerin yığılmasına, deri üstü baloncuklar ve su toplamasına neden olur.
Vakumlama işlemi vakumlanan bölgedeki pis kanı ve toksik maddeleri toplar, akabinde neşter ile 1-2 mm derinliğinde 1 cm’yi geçmeyen uzunlukta çizikler atılır. Vakum bardakları tekrar takılır ve açılan çizikten eski atıl kan ve toksik maddeler temizlenir.
Kupaların kaç defa boşaltılacağı konusunda Osmanlı alimleri değişik görüşler belirtmiştir. Bunlardan bazıları; ‘Kupaları bir defa boşaltmak yeterlidir ‘ der. Zira ilk çekişte siyah atıl kan %70 oranında temizlenir.
Kupaları geriğinden uzun süre bekletmek deri altında birikmiş toksik atıkların tıkanmasına neden olur.
Kupalar sayı ile boşaltılmaz. Vakumlama işlemi temiz al-kan gelinceye kadar yapılır. En uzun bekletme süresi 5-6 dakikadan daha uzun olmamalıdır.
Lenfatik sistemin sıvısı olarak bilinen sarı renkli lenf sıvısı görülürse hemen bırakmak gerekir. Genelde bu işlem 5-7 dakikadan fazla sürmez.
Vakumlama işi bitince hacamat yapılan noktalar güzelce silinir, temizlenir, yara üzerini zeytinyağı veya kantaron yağı piyasada satılan bütün kimyasal krem, tentürdiyot, batikon gibi açık yaraları temizlemede kullanılan dezenfekte ve sterilizasyon malzemelerinden daha üstün koruma sağlar.
HACAMAT NOKTALARI‘Hacamat Noktaları’ hakkındaki bilgiler eski İslami kitaplar ve yabancı literatürler taranmış ve hastaların istastistiki bilgileri de ilave edilerek her bir noktanın hangi hastalıklara faydalı olduğu kısaca hasedilmiştir.
Bu noktalar sadece genele yöneliktir. Eğer bir hastada birden fazla hastalık mevcut olup ‘ben şu noktadan hacamat yaptırdım fakat iyileşmedim’ demesi yanlış olur, zira ilk hastalık ana nedeni bulunmalıdır.
Hacamat, hastalık tedavisinde çok büyük yardımcıdır.Bazı hastalıklara çok faydalı bazı hastalıklar içinse faydalı fakat diğer doğal tedavi yöntemleriyle desteklenmesi gerekir.
Şimdi kisaca hacamat noktalarından bahsedelim;
Kafa Arka Hacamatı
Kafa arkasından yapılan Hacamat özellikle dikkat eksikliği ve unutkanlık için faydalıdır.
Dikkat eksikliği olan kişiler, yaptığı işe konsantre olamayanalar, eline kitap aldığında gözler yazıyı okuduğu halde kafası başka yerde olanlar için kafa arkası hacamatı çok idealdir.
Özelliklikler yeni nesil çocuklarda var olan hiperaktiflik ve dikkat dağınıklığı için hacamat vazgeçilmez bir tedavi yöntemidir.
Kulak Arkası Hacamatı
Kulak arkasından iki adet akapunktur noktası geçer.
Kulak arkası direk olarak beyinde görme lobunun olduğu noktadır.Bu noktadan yapılan hacamat görme sinirlerin uyarır, gözde kızarıklık, yaşarma hipermetrop ve miyop için çok faydalıdır. Retina tıkanıklığı olanlar için mutlaka buradan hacamat gereklidir.
Migren hastaları için kulak arkası vazgeçilmez en önemli noktadır.
Şafak Yanları
GB8 noktadan yapılan hacamat göz sinirlerini uyarır, retina tabakasını ve sinirlerini güçlendirir.
İlk defa kafadan hacamat yaptıranlarda bu nokta genelde tıkalıdır. 2. veya 3. hacamat’tan sonra bu nokta açılır.
Şakak yanı (ST7) hacamat göz altı torbalanmalara karşı ve kırışıkları azaltmada çok etkilidir.
Alından Hacamat
Çok faydalı bir nokta olup başta dikkat dağınıklığı konsantre olamama gibi rahatsızlıklara iyi gelir. DU18 ile aynı anda yapılırsa faydası artar. İki kaşın hemen üstünde olan bu nokta için İbn-i Sina Hazretleri kişinin idrak ve anlayış kapasitesinin burada olduğundan bahseder.
Bu noktadan Hacamat yaptırmadan önce kişi asgari 5-7 seans hacamat yaptırmış ve kanı toksik maddelerden arınmış olmalıdır.
Alın Üstü Hacamat
Bu nokta Hipofiz bezeleri sinirlerini uyarmada etkilidir.
Dikkat dağınıklığı ve konsantrasyon eksikliğine iyi gelir.
Alın hacamatında oldığu gibi idrak ve muhakeme yeteneğini arttırır.
Sinüzit tedavisine çok faydalıdır.
Governing (Vali Noktası) Tepe Çakra Noktası
Akupunktur ilmine göre DU20 noktası (Bıngıldak Değil) hemen 1-2 cm kafanın arkasına doğru; bu noktadan yapılan hacamatın faydaları saymakla bitmez.
Doğu tıbbında tepe veya taç çarka olarak geçen, akupunktur ilminde ise governing point yani yönetim merkezi Vali Noktası diye geçer.
İlk defa kafadan Hacamat yaptıranlarda bu noktadan genelde siyaha yakın çamursu maddeler, ağır metaller gelir. Tam bir temizlik için özellikle kronik hastalık tedavisinde tek seans yetmeyebilir. Gerekirse birer ay ara ile iki veya üç-dört seans daha faydalıdır.
Sırt Hacamatı
Sırt bölgesi hacamat yapılacak en geniş bölgedir.
Kuyruk sokumundan 7. omur kemiğine kadar istenilen her noktadan Hacamat yaptırmak mümkündür.
7. omur (boyun öne eğildiğinde ensedeki en son çıkıntı kemik) olduğu noktadan, hacamat beyincik sinirlerini uyarır, baş ağrısına ve yüksek tansiyona faydalıdır.
En önemli sırt hacamat noktaları kuyruk sokumu, Kahil (Kürek kemiği altı ile 7. omur arasının tam orta noktası) kalp arkası, karaciğer arkası hacamat çok faydalı noktalardan sadece bir kaçıdır.
Sırttan kalp arkasından kahil noktası ve iki kürek kemiği omuriliğin az solundan yapılan hacamat kalp hastalarına, damar tıkanıklığı ve kalp yetmezliği olanlara iyi gelir.
Hacamat hakkında hadisler:
Rasulullah (s.a.s) şöyle dedi: İsra ve Mirac’a çıktığım zaman geçtiğim her melek topluluğu bana şöyle dediler; “Ey Muhammed! Mutlaka hacamatı tavsiye et.” (Ahmed,Tirmizi, İbn. Mace ve Hakim)
Başka bir hadis de ; Rasulullah (s.a.s) şöyle buyuruyor:
“Her bir melek topluluğunun yanında geçtiğimde, Melekler bana, Ey Muhammed! Ümmetine hacamatı emret.” ( Tirmizi sahih senetle)
Peygamber Efendimiz (SallAllahü aleyhi ve sellem) Hadis-i Şerif'de "Mirac'dan inerken hangi Melek cemaatine rastlasam. Ey Muhammed (SallAllahü aleyhi ve sellem)! Ümmetine hacamat olmalarını emret! dediler." buyurmuştur.
“Kan aldırma yollarının en güzeli hacamattır. (yahut hacamat sizin en iyi tedavi yollarınızdır)”
(Buhâri, Tıb 13; Müslim, Musakat 62, 63; Ebû Dâvûd Nikâh 26, Tıb 3)
Hacamat ücreti helaldir: Müslim; 1577,
"Hacâmatın vakti, her ayın 17, 19 ve 21. günleridir."
Müslim
Ebu Kesbe el-Enmari radiyAllahu anh anlatiyor: “Resulullah aleyhissalatu vesselam basindan ve iki omuzu arasindan hacamat olur ve: “Kim bu kandan akitirsa, herhangi bir hastalik için, bir baska ilacla tedavi olmasa da zarar gormez!” buyururdu.”
Ebu Davud, Tibb 4, (3859); Ibnu Mace, Tibb 21, (3484).
Rasulullah (s.a.v.)’in bizzat kendisi Ebû Taybe adında bir Haccâm’a hacamat yaptırmış ve başından kan aldırıp haccâma ücretini ödemiş ve şöyle buyurmuştur: “Kan aldırma yollarının en güzeli hacamattır. (yahut hacamat sizin en iyi tedavi yollarınızdır)”
(Buhâri, Tıb 13; Müslim, Musakat 62, 63; Ebû Dâvûd Nikâh 26, Tıb 3
Muhammed bin Abdullah ‘ Her kim ayın on yedi on dokuz ve yirmi birinci günlerinde kan aldırırsa kan hücumundan dolayı meydana gelen bir çok hastalıklardan şifa bulur.’ buyurmuşlardır.
E. Davud Tıp H. 3861; Tirmizi Tıp H. 2051
Ibnu Abbas radiyAllahu anhuma anlatiyor: “Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: “Haccam ne iyi kuldur; (fazla) kani giderir, beli hafifletir, gozu parlatir.”
Ibnu Abbas der ki: “Resulullah aleyhissalatu vesselam Mirac gecesinde, meleklerden murekkeb bir cemaate her ugrayisinda: “Hacamat olmaya devam et! Ummetine de hacamat olmalarini emret!” derlerdi.”
Tirmizi, Tibb 12, (2054).
Ebu Bekre radiyAllahu anh’tan anlatildigina gore, bu muhterem sahabi, ailesini sali gunu hacamat olmaktan men ederdi. Derdi ki: “Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: “Sali gunu kan gunudur. O gunde bir saat vardir, kan durmaz.”
Ebu Davud, Tibb 5, (3862).
Peygamberimizin hizmetlilerinden Selma (r.a) demiştir ki: “Her kim peygamberimize başındaki bir ağrıdan şikayet etti ise Rasulullah,ona:”kan aldır!” buyurmuştur. Her kim de ayaklarındaki bir ağrı veya yaradan şikayet etti ise ,ona da :”ayaklarına kına yak! “ buyurmuşlardır.
E. Davud Tıp 3858, Tirmizi Tıp H. 3502
Yine peygamberimiz”üç şeyde şifa vardır .Bal şerbeti içmekte,kan aldırmakta ve kızgın bir aletle dağlama yaptırmakta. Fakat ben dağlama yaptırmayı sevmem.” buyurmuşlardır.
Buhari Tıp 7/12, İ. Mace Tıp H. 3491, Müsned 1/246
Hz. Ali radiyAllahu anh anlatiyor: “(Bir gun) Cebrail Resulullah aleyhissalatu vesselam’a, Ahdaayn ve kahilden hacamat olma emrini getirdi.”
Tirmizi su ziyadede bulunur: “(Resulullah aleyhissalatu vesselam) ayin onyedisinde, ondokuzunda ve yirmi birinde hacamat olurdu.”
Tirmizi, Tibb 12, (2052).
İbn Hacer Buhârî şerhindeki Hacamat bölümünde özetle şu bilgiyi verir: Buhârı, Sahîhinde “Hangi saat hacamat olur” başlığı altında bir bâb açmış ve burada Ebû Mûsa’nın geceleyin hacamat olduğuna dair bir eseri ile Hz. Peygamber (s.a.s)’in oruçlu iken hacamat olduğuna dair İbn Abbâs (r.a)’ın bir hadîsini rivayet etmiştir.
İbn Hacer bununla ilgili olarak şöyle der: Hacamat olmak için uygun vakitler hakkında birkaç hadis vârid olmuş ise de hiçbiri Buhârî’nin sözkonusu ettiği şarta uygun değildi. Bana öyle geliyor ki: Buhârî hacamat işinin ihtiyaç olduğu zaman yapılabileceğine ve bunun belirli bir vakte bağlı olmadığına işaret etmek istemiştir. Çünkü hacamat işinin geceleyin yapıldığını ve Hz. Peygamber (s.a.s)’in oruçlu iken hacamat olduğuna dair hadîsi rivayet etmiştir.
Hz. Enes radiyAllahu anh anlatiyor: Resulullah aleyhissalatu vesselam, boynunun iki tarafindaki damarlari ile iki omuzun arasindaki damardan hacamat olurdu.”
Ebu Davud, Tibb 4, (3860); Tirmizi, Tibb 12, (2052); Ibnu Mace, Tibb 21, (3483).
Ameller niyetlere göre değer kazanır. Sünnete uymak niyetiyle ve bize emanet olan vücudumuzun sağlığına kavuşması için yaptırdığımız hacamat bir ibadet değeri taşır. Çünkü ibadetlerimizi ve diğer görevlerimizi ancak sağlıklı bir bedenle tam olarak yerine getirebiliriz.
Peygamberimiz (s.a.s)’in yaptığı ve yapılmasını tavsiye ettiği işlerin şüphesiz bir anlamı ve hikmeti vardır. Onun hayatı bizim için örnektir: “Andolsun Allah’ın Resulu’nde sizin için Allah’ı ve ahireti arzu eden ve Allah’ı çok anan kimseler için (uyulacak) en güzel bir örnek vardır” (el-Ahzâb, 33/21).
HACAMATLA İLGİLİ YASAL DÜZENLEMEYE İLİŞKİN BASINDA YER ALAN HABERLER
Uygunsuz ortamlarda sağlıksız tedavi yöntemlerinin önüne geçmeyi planlayan bakanlık, geleneksel uygulamaların klinik ve hastanelerde uygulanması için yönetmelik taslağını tamamladı.Taslakta, akupunktur, kupa tedavisi (hacamat), hipnoz, hirudoterapi, refleksoloji, ozonla tedavisi olmak üzere toplam 14 alanda uygulamayı yapacak personel, merkezde bulundurulacak araç-gereçler, eğitim müfredatı, tanı ilkeleri ve temel bilgiler belirlendi. Bu tedavilerin bedeli SGK tarafından karşılanmayacak, ücret hizmet alan kişilerden alınacak.Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan ‘Geleneksel, Tamamlayıcı, Alternatif Tıp Uygulamaları Yönetmelik Taslağı’ tüm ilgililerin görüş ve önerilerine açıldı. Taslak yönetmelikle ilgili görüş ve öneriler Değerlendirme Çizelgesine uygun olarak doldurularak, 28 Şubat 2014 tarihine kadar shgm.alternatiftip@saglik.gov.tr adresine gönderilecek. Bu öneriler incelendikten sonra taslağa son şekli verilecek.Yönetmelik, insan sağlığına yönelik geleneksel, tamamlayıcı ve alternatif tıp yöntemleri ile bu yöntemleri uygulayacak kişilerin eğitimi ve yetkilendirilmelerini, bu yöntemlerin yapılabileceği sağlık kuruluşlarının belirlenmesi, çalışması ve denetlenmesi ile ilgili usul ve esasları düzenliyor.UYGULAMAYA KONULACAK 14 ALAN BELİRLENDİYönetmelik, geleneksel, tamamlayıcı ve alternatif tıp uygulamalarının yapıldığı kamu ve özel hukuk tüzel kişileri ile gerçek kişilere ait yeterli teknik ve personel alt yapısına sahip hastaneleri, Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik’e göre ruhsatlandırılmış kuruluşları ve bu kuruluşlarda yöntemleri uygulayacak kişileri ile bu kişilerin eğitimlerini ve bunların faaliyetlerinin denetlenmesini kapsıyor.Sağlık Hizmetleri Genel Müdürü Prof. Dr. İrfan Şencan yönetiminde ekibin çalıştığı yönetmelik taslağında tamamlayıcı ve alternatif tıp uygulamaları konusunda 4 yıllık çalışma yapıldı. Sahada yapılan uygulamalar sonunda tedavi yöntemlerine ilişkin 31 başlık belirlendi. Taslakta uygulamaya konulacak 14 alan şu şekilde belirlendi; "Akupunktur, Apiterapi, Fitoterapi, Hipnoz, Sülük Tedavisi (Hirudoterapi) Homeopati, Kyropraktik, Kupa Uygulaması, Maggot Tedavisi (Larva Tedavisi), Mezoterapi, Ozon Tedavisi, Proloterapi, Refleksoloji, Osteopati”KOMİSYON OLUŞTURULACAKUygulamaları yapacak hekimlerin ve uygulayıcıların kimleri, hangi şartlarda ve hangi hastalıklarda tedavi edebilecekleri, uygulamaları öğrenmek için gerekli teorik ve pratik uygulama müfredatı ile verilen sertifikaların değerlendirilmesi ile ünite ve uygulama merkezi bilimsel, teknik alt yapı ve personel kriterlerine uygunluğu ile ilgili görüş vermek üzere, bakanlıkça Geleneksel, Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp Uygulamaları Bilim Komisyonu oluşturulacak. Bilim komisyonu Sağlık Hizmetleri Genel Müdürü veya ilgili Daire Başkanı Başkanlığında, iİlgili alanlarda bilimsel olarak öne çıkmış, üniversitede öğretim üyesi veya Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumuna bağlı hastanelerde uygulama yapan uzman hekimler arasından seçilecek üç üye, Kamu/özel üniversitelerden Eczacılık veya Farmakoloji bilim dalından iki öğretim üyesi, uygulama sertifikası olan en az 5 yıldır aktif olarak uygulama yapan mesleğini serbest olarak icra eden iki hekim, Kamu/özel üniversitelerden medikal onkoloji bilim dalında bir öğretim üyesi, Kamu veya özel sağlık kuruluşundan/üniversitelerden bir Tıbbi Etik ve Deontoloji Uzmanı, Türkiyeİlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumundan en az Daire Başkanı düzeyinde bir kişi, Türkiye Halk Sağlığı Kurumundan en az Daire Başkanı düzeyinde bir kişiden, Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumundan en az Daire Başkanı düzeyinde bir kişi olmak üzere 13 üyeden oluşacak.BİLİM KOMİSYONUNU BAKAN BELİRLEYECEKBilim komisyonu üyeleri Bakan tarafından belirlenecek. Üyeler iki yıl süreyle görev yapacak. Bilim komisyonu, gündem maddelerini görüşerek raporunu hazırlayacak. Bilim komisyonu uygulamaların bilimsel doğrultuda gelişmesi ve uygulanması için tavsiye kararları alacak. Bilim komisyonu, uygulamaların bilimsel kanıtlarını inceleyerek kişilere uygulanıp uygulanmayacağı ve uygun görülenlerden hangilerinin ünite veya uygulama merkezinde uygulanabileceği hususunda Bakanlığa görüş verecek. Uygulamalar Bakanlıkça yetkilendirilmiş, ünite ve uygulama merkezi haricinde yapılamayacak. Uygulama merkezlerinde, üniteler için belirlenen uygulamalar da yapılabilecek. Uygulama merkezi veya ünitelerin bilimsel, teknik alt yapı ve personel yönünden sahip olmaları gereken standartları Bakanlıkça belirlenecek. Uygulamaların fiyat listesi Bakanlıkça belirlenecek ve uygulamaların ücreti hizmet alan kişiler tarafından ödenecek